Saturday, March 29, 2008

HASAD


Bismillahirrahmaanirrahim

Alhamdulillah setinggi kesyukuran kita kepada Allah, selawat dan salam buat junjunga besar nabi Muhammad SAW para sahabat dan ahli keluarga baginda sekalian nya.

HASAD, dari perkataannya sahaja pun dapat kita bayangkan ianya sifat yang buruk dan tidak patut ada pada diri kata, apatah lagi hasad sesama muslim. Sedangkan nabi ada menyebut dalam hadith nya “tidak beriman seseorang itu sehinggalah dia menyayangi saudaranya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri” jelas di sini kita disuruh mengasihi kawan-kawan kita bukannya menyakiti mereka.

Dalam kitab “Jalan-jalan seorang penuntut ilmu” yang ditulis oleh Sheikh Hussein Yaakob ada menyebut mengenai HASAD YANG DIBOLEHKAN kepada kita.

Rasulullah bersabda :

قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا حَسَدَ إِلَّا فِي اثْنَتَيْنِ رَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَسُلِّطَ عَلَى هَلَكَتِهِ فِي الْحَقِّ وَرَجُلٌ آتَاهُ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فَهُوَ يَقْضِي بِهَا وَيُعَلِّمُهَا

Tidak ada HASAD melainkan dua ini, seseorang yang diberikan Allah kepadanya harta lalu menggunakannya pada jalan yang hak, dan lelaki yang diberikan Allah kepadanya hikmah(ilmu) dia mengamalkannya dan dan mengajarnya

(Disepakati oleh Bukhari dan Muslim)

Imam ibnu Hajar mensyarahkan hadith tersebut dalam kitab fathul bari syarah kepada sahih bukhari ada menyebut,

وَأَمَّا

الْحَسَد الْمَذْكُور فِي الْحَدِيث فَهُوَ الْغِبْطَة ، وَأَطْلَقَ الْحَسَد عَلَيْهَا مَجَازًا ، وَهِيَ أَنْ يَتَمَنَّى أَنْ يَكُون لَهُ مِثْل مَا لِغَيْرِهِ

Adapun HASAD yang dimaksudkan pada hadith tersebut ialah kenikmatan, ditolak hasad yang mana keatasnya majaazan (bermaksud buruk), iaitu keinginan ingin menjadi seperti mana orang itu perolehi yang tidak ada padanya

Bukan bermakna HASAD disini ialah gembira apabila melihat dia jatuh ataupun hilang sesuatu itu dari dirinya (dengki), tetapi KEAZAMAN kita ingin mencapai sepertimana yang diperolehinya.

Lain dari dua HASAD ini adalah ditolak dan tidak diterima. Pada zaman ini kita boleh melihat bermacam-macam hasad manusia, sanggup melakukan apa sahaja sehingga melampaui batas agama, ada juga sehingga merosakkan hubungan persaudaraan dan sebagainya.

Semoga kita dilindungi Allah dari sifat mazmumah, sentiasa dinaungi dengan payung ukhuwah islamiah, dan dijauhi HASAD yang ditolak yang boleh memecah belahkan kita Insyallah. Wallahu A'lam.

Rujukan : Fathul Bari Ibnu Hajar Asqalani

Muntholaqat Tholibil Ilmi Sheikh Hussein Yaakob

No comments: